.swn y mor

.uit Wales ?

abv: 40%
type: blend
fles: 70cl, €??,- geproefd met 5cl sample
filtratie: onbekend
karamel E150a: onbekend

neus: lijm, sinaasappel, natte coniferen
smaak: zoet (suiker), pittig
afdronk: niet. Nouja, héél kort. En dat is alleen een bijna pittig suikertje.
score: +++++

conclusie: Laat maar staan. Als je ze al tegenkomt.

Het lijkt een blend te zijn die in Wales werd gemaakt. Lijkt. Na wat aandringen werd al snel gesuggereerd dat het malts waren uit Schotland, geblend met Welsche graanwhisky, al werd destijds (midden jaren 1990) nergens in Wales graanwhisky geproduceerd. Uiteindelijk bleek dat het een blend was die ‘gewoon’ in Schotland werd gemaakt en verkocht als Welsh whisky.

Het flesje wat ik heb gekocht was al aan het verdampen omdat het een plastic (dus poreus) flesje betrof en zat er niet veel meer dan 4cl in. Mocht iemand het tegenkomen in een grotere (glazen) verpakking, dan hou ik me aanbevolen voor een nieuwe keuring, maar voor mij was dit geen succes.

Binnenkort overigens een serie proefnotities van échte Welsche whisky; drie verschillende Penderyn whisky’s. Ik ben benieuwd, al kan het vanaf hier aleen maar beter worden.

Leave a Reply

