.bruichladdich – the organic

.multi vintage

abv: 46%
type: single malt
fles: 70cl, €40,- geproefd met 20cl sample
filtratie: non chill-fitered
karamel E150a: niet toegevoegd

neus: licht fris-zuur, witte druiven, geel fruit, zilt, wasco-krijt, bloesem
smaak: fruitig, appel, witte peper, fris-zuur, licht zoet, vet
afdronk: stevig, pittig, marmalade, licht bitter
score: +++++

conclusie: lekker, maar ik kan er niet echt een balans in vinden. Ze schiet voor mij een beetje alle kanten uit met zachte, zoete tonen, een paar kleine zuurtjes en een licht wrange, bittere afdronk. Over het algemeen is het zeker niet vies te noemen, maar ze zou best wat extra zoets kunnen hebben om ze wat bijzonderder lekkerder te maken. Voor mij niet één als daily dram, maar ik zou ze ook niet afslaan als ze me aangeboden werd.

Deze Organic is samengesteld uit organisch gekweekte gerst van verschillende vintages en van verschillende boerderijen en regio’s. Iets dat betekend dat ze elk in een ander jaar geplant, geoogst en gedistilleerd zijn. Zo komt er één uit Tullibardine, één uit Mid Coul en één uit Coulmore. Helaas zij de jaartallen er niet bij vermeld, maar allemaal komen ze van ná 2003, het jaar waarin de vorige versie van de Organic gecreëerd is.

Tijdens ons bezoek aan de distilleerderij in 2012 heb ik de new-make spirit mogen proeven die rechtsreeks uit de spirit safe kwam, die me meer aan rozijnen en zachte rode vruchten liet denken. Des te meer reden om nog even te wachten totdat er een versie met de 2012 vintage uit gaat komen, al heeft wat ik geproefd heb natuurlijk nog niet (tenminste) drie jaar de binnenkant van een vat bekeken.

Goed spul, maar voor mij: nu even niet.

.bruichladdich website

Leave a Reply

