.bruichladdich – laddie classic – edition_01

.laddie classic

abv: 46%
type: single malt
fles: 70cl, €37,- geproefd met 200ml flesje.
filtratie: non chill-filtered
karamel E150a: niet toegevoegd

neus: zacht, zoete appels, kruidig, honing, tutti-frutti
  update: hout, citrus (mandarijn), fruit
smaak: mooi zacht, zoet, kruidig, licht zout, rozijnen
  update: het zoete heeft veel weg van honing
afdronk: eerst een beetje houtig, later weer rozijnen en een kleine prikkel op ‘t puntje van de tong
  update: weinig anders dan de eerste keer
score: ++++

conclusie: lekker genoeg om een paar keer te proeven voordat ik toekwam aan proefnotities. Het is bijna jammer dat deze redelijk te vinden is in de gemiddelde online whisky-winkel, anders had ik weer een reden om terug te mogen naar Islay waarvandaan ik dit flesje uit de winkel van Bruichladdich zelf heb mee mogen brengen.

Eerste proefnotitie tot stand gekomen in samenwerking met mijn vrouw, dankzij haar hebbende zoete appels en de tutti-frutti een plaats gevonden in mijn neus. 

update 23 september 2012: Nog steeds een mooie whisky hoor. In eerste instantie heb ik veel geuren en smaken gemist in deze whisky. Ik kan me niet herinneren of ik verkouden ben geweest of anderszins beïnvloed was door eten en drinken eerder die avond. Misschien ben ik juist vanavond wel onder invloed van de heerlijke kipfilet met cous-cous en perzik. 
Overigens ben ik wel van mening dat smaken anders ontwikkelen in verloop van tijd en dat zodra de fles verder leeg raakt de whisky meer beïnvloed wordt door de hoeveelheid zuurstof in verhouding tot de alcohol. Of dat hier het geval is; geen idee. Maar snel een nieuw flesje nieuwe fles op de kop tikken.

Bruichladdich bottelt al haar whisky’s op tenminste 46%, non chill-filtered en zonder toevoeging van karamel. Deze whisky is samengesteld uit verschillende jaargangen die allen volledig op ex-bourbon vaten hebben gerijpt.

.bruichladdich website

Leave a Reply

