.whyte and mackay – special

.whyte and mackay
special

abv: 40%
type: blend
fles: 70cl, €15,- geproefd met 5cl sample
filtratie: onbekend
karamel E150a: onbekend

neus: fris, fruit, peer, later ook lijm
smaak: fruitig, witte peper, licht bitter, ook hier weer lijm
afdronk: kort, met een licht bittere afdronk
score: ++

conclusie: ondanks de licht bittere afdronk is dit eigenlijk een prima whisky.

Met een beetje water wordt ze direct wat dun, en neemt het bittere en de lijmgeur niet af. Zodra de lijmgeur in je neus hangt, blijft deze ook behoorlijk plakken.
Om de één of andere reden had ik vrij snel na het toevoegen van water het idee om een klontje ijs in het glas te doen. Normaal gesproken ben ik niet zo van ijs in mijn whisky, maar deze blend wordt wat tammer en beter drinkbaar. Het bitter wordt een stuk zachter en is eerder een soort citrusschil.
Ik denk dat Richard Paterson me de ogen uitsteekt en levend zal begraven als hij dit leest, maar naar mijn mening is deze blend bedoeld om te mixen met bijvoorbeeld cola of on the rocks te drinken.

update: één dag later:
Ik heb een twitter bericht ontvangen van White & Mackay, waarin ze me beloofd hebben niet aan Richard Paterson te vertellen dat ik ijs in “zijn” whisky heb gedaan. Sterker nog, ze vertelden me zelfs dat deze whisky ook in een blikje te koop is… helemaal niet zo vreemd eigenlijk, bij déze whisky.

.distilleerderij website

Leave a Reply

