.black nikka

abv: 40%
type: blended malt, Japan
fles: 70cl, €25,- geproefd met 25ml sample
filtratie: onbekend
karamel E150a: onbekend

neus: een beetje vreemd: rubber, leer, doet me denken aan saké, met water ook “overrijpe” bananen en appels, vanille
smaak: zoet, niet bijzonder uitgesproken, met water veel meer aanwezig, zoeter, en weer vanille
afdronk: kort, vrij zwaar, met water nog korter, minder zwaar
score: +++

conclusie: ik ben er nog niet helemaal uit, maar in dit geval is 25ml wel erg weinig om een goede indruk te krijgen van een whisky. Ikzelf zou graag nóg een glaasje proeven om zeker te zijn van mijn notities, want de volgende keer kunnen de eventuele externe invloeden weer heel anders zijn.
Al met al vind ik het geen vervelende ervaring, maar tegelijkertijd ben ik ook niet heel erg onder de indruk. Misschien moet ik een keer op zoek naar iets meer van deze fabrikant, want het heeft wel wat, zeker gezien het feit dat het een blended malt betreft.
Het is iets heel anders dan de gemiddelde Schotse single malt, dat is zeker…

.nikka website

Leave a Reply

