.bruichladdich – 17 fino sherry

abv: 46%
type: single malt
fles: 70cl, €65,- geproefd met 25ml sample
filtratie: non chill-filtered
karamel E150a: niet toegevoegd

neus: zacht, rozijnen, zoet
smaak: droog, zoet, alcohol prikkel,
afdronk: middellang, rozijnen, zoet, licht bitter
score: +++

conclusie: Lekker, maar jammer van het bittertje in de afdronk. Na een paar druppeltjes water toegevoegd te hebben komt de rozijnengeur nog sterker naar boven, maar helaas neemt daarmee ook het bittertje in de afdronk toe. Niet een whisky die ik snel in huis zou halen, maar ook niet één die ik direct af zou slaan zodra ze me aangeboden wordt.

De Bruichladdich 17 year Fino Sherry is volgens normale procedure gemaakt en gerijpt op ex-bourbon vaten, maar heeft een finish gekregen op een vat waar eerder Fino sherry in heeft gerijpt. Helaas ben ik er niet achter hoe lang deze periode is geweest, of van welke serie de sample afstamt.

Alle Bruichladdich whisky’s worden op een minimum van 46% gebotteld, zonder chill-filtering en zonder een enkele druppel E150a toe te passen. Een distilleerderij naar mijn hart, zeker één om in de gaten te houden. Van Bruichladdich staan onder andere de Black Art en de Port Charlotte – An Turas Mor hoog op mijn verlanglijstje.

.bruichladdich website

Leave a Reply

